Guru besar.

Assalamualaikum…pagi semua..

Sedikit pengenalan yg boleh sy shre pd jemaah yg mungkin belum kenal Hb umar al attas…
Citer ni dlm 3tahun lepas, pengalaman Driver lama hb umar..nama nya pak arip kini dah haji syarif …

Pak arip ni ditawarkan utk khidmat sbagai driver habib umar utk ke majlis2 asmaulhusna, x kira dimana pelusuk…janji tau jalan dan bawak laju…
Maka ditawar oleh haji hamdani..
Ada seorang habib besar mau nyari supir..mau gak pak arep…
Maka pak arep pun mau…di tanya
Nama habib
Rumah habib
Apa tugas
Dan lain2 lagi….
Dinyatakan lg sama hj hamdani…habib ni “guru besar”majlis asmaulhusna..
Maka berbanggalah pak arep..

Alhamdulillah hari pertama pak arep bertugas …
membawa avanza dan disebelahnya habib umar..ke majlis asmaulhusna di pinggir kota jakarta..
Habib umar bertanyakan beberapa soalan tentang keluarganya pak arep…

Majlis pun bermula….pak arep pun turut serta dlm majlis tersebut…setibanya pembacaan doa asmaulhusna…
Habib umar keluarkan Kitab dari kocek nya lalu membaca….

Nah!!!!
Kok guru besar baca masih tengok kitab saat bacaan doa, gak besar kalo gini habib ini, sama aja ustad2 biasa…
SENTAPAN HATI pak arep…
〰〰〰〰〰〰〰〰〰

Esok sekali lagi pak arep membawa habib umar ke majlis asmaulhusna…

Maka dalam perjalanan itu..
Habib umar membaca ratib dan asmaulhusna serta doa sampai habis dlam kereta sepanjang perjalanan…
Tapi kali ini beliau langsung gak buka kitabnya….Dibaca sampai 2x ulang…

Ditanya pak arep..
Kok habib baca gak buka kitab kaya baca semalam….

Dijawab habib umar..
Ini semuanya saya hafalin..lebih dari ini…
Saya baca dengan pegang kitab tujuan nya untuk mengelakkan saya ini jadi riak lupa diri bangga diri dlam ibadah…
Yang penting hati kita kene jaga arep, semalam hati kamu bicara saya gak bisa jadi guru besar…bener gak arep….
gak apa…saya sememang saya x layak dipanggil guru besar…

Pak arep kaget lalu…
maafin saya bib..

Ya udah jalan aja rep…..
〰〰〰〰〰〰〰〰〰

Seperkara lagi pak arep nyatakan sepanjang 8tahun khidmat sebagai driver…sekalipun gak pernah kene macet….

Sy rasa Hj izul dah lalui masa ambil habib umar bulan 2 kelmarin kalau x silap….
Kereta saya sangkut 45minit jem di CIQ..

▶▶▶▶▶▶▶

Hati2 dgn orang sebegini..mereka ada 1 kelebihan…
“AinulBasirah”
yg boleh membaca Kata2 Dalam Hati kita…

Leave a Comment